Edith ... ? Moll

Skrevet af bruger slettet 2011-01-26 12:28:10
Jeg har fået tilsendt en fejlmelding på
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=41063

Jeg har forsøgt at finde familien i FT 1925 Drogdensgade uden held, og jeg kan altså ikke få øje på, hvori fejllæsningen består. Desværre fulgte der ingen kommentar med. Er det 'Lisbeth', der er problemet?
Inger
Skrevet af bruger slettet 2011-01-26 13:35:52
Hej

Fødselsåret 1919 må være forkert. Registerbladet er udfærdiget i 1923. Jeg går ud fra at små børn ikke har deres eget registerblad.

Jeg så i går at der var nogle årstal som vist ikke kunne passe og lavede derfor fejlmeldinger (Det var vist ved født 1919, 1920 osv.). Registerbladene blev ført fra 1890-1923.

Jeg skrev ikke nogen tekst, da jeg ikke ved om I nu kan se den.

—————————————————————————————————–

Jeg har prøvet at rette data angående personer som jeg kender. Her skriver jeg tekst, men ofte bliver det ikke rettet. Kan I se det man skriver i kommentarfeltet?
Skrevet af bruger slettet 2011-01-26 16:01:28
Hej Inger og Marianne

Det er helt rigtigt det Marianne påpeger, for børn født efter 1909 er ikke medtaget i registerbladene, så hun må altså være født 1819 og ikke 1919.
Til dig, Marianne, vil jeg sige skriv endelig kommentar til fejlmeldingerne for de går igennem !

Mvh. Henrik :)
Skrevet af bruger slettet 2011-01-26 16:05:26
Tak for indsparket.

Jeg bliver nok nødt til at fastholde årstallet, selv om det kan være ført forkert. Men som Lars skriver: sedlerne fortæller også om politiets arbejdsform; her er der måske et eksempel på sjusk, men det er så en brik i et større puslespil.

Der er også en anden mulighed:
Hvis man ser på Hans Christian Moll med bopæl på samme adresse, så er han født i 1896 og hans kone 1897. De får ikke børn i 1909, men sikkert i 1919. Kan det være sådan, at her er oprettet et selvstændigt registerblad på et 4-årigt barn - ved en fejl altså?

Inger
Skrevet af bruger slettet 2011-01-26 16:17:44
Hej Inger

Muligheden for fejl er jo evigt tilstede når vi mennesker roder os ud i noget, men så vidt jeg kan se er Hans Christian Moll ikke gift med Edith !?
Så jeg holder fast ved 1819,

Mvh. Henrik
Skrevet af bruger slettet 2011-01-26 16:28:56
Nej. Peter Moll f. 1896 er ikke gift med Edith; han er gift med Valborg Mathilde Larsen, f 1897:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=41064&limitstart=0

Derimod formoder jeg, at han er hendes far; det passer med et fødselsår 1919.
Alle tre bor i 1923 på Drogdensgade 9, så jeg tvivler meget på, at Edith Moll skulle være født i 1819.

Inger
Skrevet af bruger slettet 2011-01-26 16:30:37
Hej

Det er godt at I nu kan se kommentaren. Så vil jeg igen lave henvisninger til kirkebøger m.m., når der er fejl.

Jeg er dog stadig i tvivl om I retter fejl hvis det er politiet som har skrevet noget forkert. I sådanne tilfælde ville det være praktisk med en tilbagemelding fra indtaster.

—————————————————————————————–

Jeg er kommet i tvivl om små børn får deres eget registerkort, for jeg fandt en familie Moll her: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=41064 (Drogdensgade 9). De og en anden familie Moll bor Viktoriagade 25 ved folketællingen i 1921 (Opslag 49). Der er her en Edith Moll født 31/1 1918 (1919 er streget ud).
Jeg beklager hvis jeg har lavet en forkert fejlmelding, men jeg var før sikker på at man ikke kunne finde personer født i f.eks. 1919, 1920 osv..

Politiet laver undertiden mærkelige fejl.

Denne her er også underlig: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1669545 :
Personen er tilsyneladende født 29-8-1918, men han bliver afhørt af politiet den 19-1-1918.
Skrevet af bruger slettet 2011-01-26 16:52:53
Hej igen

Der er en del personer som er født efter 1909 i registerbladene.

Måske vil det være praktisk med en korrekturlæsning her.

Men det kan jo åbenbart være politiet som laver fejl.

Her er et par eksempler på født i 1928 (det rigtige er nok 1828 i disse tilfælde):
Clausen, Caroline Marie Birgithe Helsingør 16/11/1928 Syerske Nej Station 5 (Vesterbro) Rulle 0008 ( http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2017431 ).
Flintholm, Johanne Marie Thystrup 6/8/1928 Enke Nej Station 7 (Østerbro) Rulle 0008 ( http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2171945 ).
Skrevet af bruger slettet 2011-01-26 17:30:30
Hej Inger og Marianne

Det er klare meldinger, jeg naturligvis bøjer mig for !
Jeg ville have forsvoret at børn efter 1909 var registreret, men her er jo beviser på det modsatte og godt at vi fik det frem i lyset !


Mvh. Henrik :huh:

Der er da noget helt galt med de blade for de kan da ikke være født i 1928 når de er registreret allerede i 1899 :blink:
Skrevet af bruger slettet 2011-01-26 18:35:08
Hej
Jeg har fundet hende i FT 1921 Viktoriagade opslag 49
Hun står født 1919 men det er siden rettet til 1918 så det må være grunde til (fejl)fejlmeldinge

MVH
Kirsten
Skrevet af bruger slettet 2011-01-26 21:58:31
Til ML

Du skriver:
Jeg er dog stadig i tvivl om I retter fejl hvis det er politiet som har skrevet noget forkert.

Jeg retter ikke til noget, der IKKE står på registerbladet; men den, der indtaster bladet, har den mulighed at skrive en kommentar i kommentarfeltet, så en bruger kan opdage, at der er en fejl i politiets registrering.

Vejledningen er klar på det punkt:
Som hovedregel skal du skrive hvad der står i et felt

Navne skrives, som de staves.

Fødested
Igen skal du skrive hvad der står
osv.


Inger
Skrevet af bruger slettet 2011-01-26 22:13:57
Hej Inger

Tak for tilbagemelding på mit spørgsmål.

Jeg synes at søgningen er nemmest hvis der står det rigtige, men når det er bestemt at man skal skrive præcist det der står, så er det selvfølgelig sådan det skal gøres.

Jeg antager at der senere kommer et kommentarfelt til at skrive de rigtige data og henvisninger til kilder.

Jeg har fundet mange personer som jeg kender fra min slægtsforskning. De fleste informationer er korrekte, men der er nogle få fejl.
Skrevet af bruger slettet 2011-01-26 22:51:40
Jeg har også en der ikke stemmer,
men har ikke fejlmeldt, da det er registerbladet der er forkert (født 1872 eller 1892)

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1394253&limitstart=0
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1394253&limitstart=0

MVH
Kirsten