Til Jeppe: Flere nye gader & rettelser (feb. 2015)

Skrevet af 2015-02-03 20:57:43
Hej Jeppe
Her er en portion nye gader og rettelser:

Følgende gader bedes oprettet:

Lille Rolighedsstræde oprettet
Jfr. netstedet ”Ændrede gadenavne i 2300 København S”. Med billede af Amager-vejviser fra 1902 på http://www.grandts.dk/images/Gadebilleder/Navne/gadenavne1902.jpg
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1968619&searchname=polit_adv

Bechgaardsgade oprettet
Navngivet 1925 iflg. Bent Jørgensen: ”Storbyens stednavne”.
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2219827&searchname=polit_adv

Heimdalsgades Forlængelse oprettet
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2401456&backside=0&searchname=polit_adv&isbrowsing=&browsetype=
I kildeviseren ligger ”Rothes ejendom” (jfr ovenstående blad) i Heimdalsgade som ikke-gadenummereret adresse til sidst i listen: http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=734054
men vi har oprettet mange andre ”forlængelser” på gadelisten.

H.P. Larsens Sidevej
oprettet
Kraks Vejviser 1907, opslag 349 (side 366 i fysisk bog)
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2228993&searchname=polit_adv

Nordenskjöldsgade oprettet
Se denne tråd:
http://www.politietsregisterblade.dk/forum/problemer-med-tydning/22980-nordenskjoldsgade

Vestre Jernbaneallé oprettet
Omdøbt i 1922 til Roselillevej. "Storbyens stednavne" under Roselillevej og her:
http://www.grandts.dk/Amager/nynavn.htm
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=19006&backside=0&searchname=polit_adv&isbrowsing=&browsetype=

Asylgade (Valby) oprettet
Ses i Kraks Vejviser, f.eks. årgang 1911:
user-9y8ca5x.cld.bz/Kraks-Vejviser-1911-del-1#234/z
og på Landsarkivets liste over ændrede gadenavne:
Asylgade (Valby)…………………………..1914 Ll. Skolegade
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2511952&backside=0
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3318826&searchname=polit_adv

Herløvgade oprettet
Ændret til Julius Bloms Gade i 1903. Kan ses i Kildeviseren under Julius Bloms Gade, 1903, maj, men absolut ingen andre steder. Fundet af Brian (fndtn)
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3450970&searchname=polit_adv
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3334095&backside=1&searchname=polit_adv&isbrowsing=&browsetype=

Desuden:
Fængselshjælpen evt. Foreningen Fængselshjælpen oprettet
Se f.eks. Kraks Vejviser (på nettet) 1906, Real-Register, opslag 115 (side 133 i fysisk bog). Stiftet 1902 med det formål at hjælpe løsladte fanger.
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1413021&backside=0&searchname=polit_adv&isbrowsing=&browsetype=
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1687342&searchname=polit_adv

Fængselsselskabet oprettet
Ikke det samme som Fængselshjælpen. Se f.eks. Kraks Vejviser 1906 (på nettet), Real-Register, opslag 115 (side 133 i fysisk bog). Der er flere fængselsselskaber, nemmest bare at bruge ”Fængselsselskabet”.
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1502211&searchname=polit_adv


Rettelser:

I. E. Ohlsens Gade hedder J. E. Ohlsens Gade (selv om det udtales som et i). Opkaldt efter en gartner Jørgen Ernst Ohlsen. Gaden har tidligere været nævnt i Forum. Ikke rettet

Jakob Holms Gade rettes til Jacob Holms Gade er rettet
Jfr. ”Storbyens stednavne” og krak.dk

Brøndshøj Teglværk rettes til Brønshøj Teglværk er rettet

Tomsgårdsvej (Tomgaardsvej)
Parentesen rettes til (Tomsgaardsvej) er rettet

Stenbergsvej rettes til Steenbergsvej er rettet
(Storbyens Stednavne og krak.dk)

Hjort Lorenzens Gade rettes til Hiort Lorenzens Gade (efter Peter Hiort Lorenzen, 1791-1845) er rettet

Haveforeningen Pionereren (Haraldsgade) rettes til Haveforeningen Pioneren (Haraldsgade) er rettet

Valby Langgade (Langgade)
Se indlæg længere nede i denne tråd.

"Dobbeltgader":

Theklavej (lille) kan slettes. Lille Theklavej er den rigtige navneform iflg. Storbyens Stednavne og krak.dk. Blade er rettet.

Kastbergsvej kan slettes. Castbergsvej er det rigtige iflg. Bent Jørgensen: Storbyens stednavne og Kraks Vejviser. Blade er rettet.

Slotholmsgade kan slettes. Alle blade med indtastet Slotholmsgade er rettet til det korrekte Slotsholmsgade

Sankt Pauls Plads og Sankt Pauls Kirkeplads er det samme. Sankt Pauls Plads er det officielle navn iflg. "Storbyens stednavne". Foreslås rettet til Sankt Pauls Plads (Sankt Pauls Kirkeplads) Rettelsen vil iflg. fndtn løse et problem i Kildeviseren.
- - -

Link til Kraks Vejviser på nettet:
https://bibliotek.kk.dk/temaer/krak
Med venlig hilsen
Eva E, Frederiksberg
Skrevet af 2015-02-03 21:24:03
Hej Jeppe og Eva

Hvad med Westend Passage
Ligger den ikke på Vesterbro (som der tastes på nu)
For så kommer der nok flere til end de 21 jeg kunne finde lige PT

indeholder "westend pas"): 19 resultater
indeholder "westend pas"): 2 resultater
MVH. Kirsten
Skrevet af 2015-02-04 09:05:12
Hej Kirsten

Det er vedtaget for længe siden (i en tråd så langt tilbage, at jeg ikke kan huske det), at Westend Passage indtastes som Westend, da det er det samme.

I mellemtiden er Kraks Vejviser kommet på nettet, så det er nemmere at tjekke, og i årgang 1905 ser man Westend med følgende note: "Privat Gennemgang fra Vesterbrogade 65 og 67 til Dannebrogsgade og Matthæusgade". Jeg tog et kig i en senere årgang (1915), og der er den samme tekst.

Så Westend er det officielle navn, men man har brugt Westend og Westend Passage i flæng. Men måske skulle vi vedtage, om "Passagen" skal med i Opgang, Sted eller bare ignoreres. Eller måske rettes til Westend (Westend Passage)

Link til Kraks Vejviser:
https://bibliotek.kk.dk/temaer/krak
Med venlig hilsen
Eva E, Frederiksberg
Skrevet af 2015-02-04 09:51:49
Hej Eva
og tak for dit svar ;)
MVH. Kirsten
Skrevet af 2015-02-21 07:20:42
Hej Jeppe

Mon du har set dette?
Med venlig hilsen
Eva E, Frederiksberg
Skrevet af 2015-02-21 09:56:15
Hej alle

Brug venligst denne tråd, så sætter jeg rettelser ind i hovedindlægget.
Med venlig hilsen
Eva E, Frederiksberg
Skrevet af 2015-02-21 10:28:16
Vil nogen hjælpe med at rette blade med indtastet Slotholmsgade til det korrekte Slotsholmsgade?
Slotholmsgade slettes efterfølgende.
(Måske gemmer der sig også flere fejlindtastede Stockholmsgade ud over de 2, jeg lige har fundet)
Med venlig hilsen
Eva E, Frederiksberg
Skrevet af 2015-02-21 10:58:37
Hej Eva E

Jeg kan godt tage nogle af dem.
Med venlig hilsen Marianne
Skrevet af 2015-02-21 13:22:24
Skt. Pauls Kirkeplads ses i KRAK til og med 1891 ◄─ Link
Skt. Pauls Plads ses i KRAK fra 1892◄─ Link

Men idet vejen ikke har ændret sig fysisk og PR både har Skt. Pauls Kirkeplads og Skt. Pauls Plads helt op til 1923, kan man vel betragte de to navne som forskellige stavemåder?

Jeg mener derfor, at gaden bør ændres til Skt. Pauls Kirkeplads (Skt. Pauls Plads) og alt lægges under denne vej, hvilket også ville løse registreringsproblemer i Kildeviseren.

PS
KRAKs sider kan refereres direkte (og bruges som link i forum) da hver sides adresse er unik. Selv forstørrede blade kan refereres.
Ærbødigst Brian (FouNDaTioN) i Valby
Skrevet af 2015-02-22 09:35:57
Langgade, ses i KRAK til og med 1914
Valby Langgade, ses i KRAK fra 1915 (forlænget med Remisevej)

Men i PR er vejen nævnt under begge gadenavne både før og efter navneskiftet
[table]
[tr][td]Til 1914:[/td][td]Langgade: 5155 gange[/td][td]Valby Langgade: 438 gange[/td][/tr]
[tr][td]Fra 1915:[/td][td]Langgade: 3233 gange[/td][td]Valby Langgade: 419 gange[/td][/tr]
[/table]

I Mandtallerne bliver der konsekvent brugt Langgade helt op til 1923.
Selvom der i Kildeviseren også ligger nogle under Valby Langgade, står der kun Langgade på Mandtallernes forside.

Det ideelle ville være, at oprette et nyt gadenavn Langgade (Valby Langgade) og lægge alt derunder.
Ærbødigst Brian (FouNDaTioN) i Valby
Skrevet af 2015-02-22 11:51:34
Hej fndtn (har du et fornavn?)

Du har helt ret iflg. det opslagsværk, jeg plejer at henvise til: Storbyens stednavne af professor Bent Jørgensen.
Da Valby Langgade er officielt navn i dag og siden ca. 1915, vil det være logisk at rette til Valby Langgade (Langgade). Men hvis det kræver manuel rettelse af de mange blade, bliver det nok lidt voldsomt. Jeg håber, Jeppe snart ser denne tråd og tager stilling til dit forslag.
Med venlig hilsen
Eva E, Frederiksberg
Skrevet af 2015-02-22 17:36:06
Måske er det, at gøre for meget stads af et enkelt husnummer på en enkelt vej, men ikke desto mindre:

Gadelisten har brug for en Asylgade (Valby), der bliver til Lille Skolegade i 1914.

Så kan familien Eifrig få sin egen gade, da deres hus har gadens eneste nummer, som de bor på fra Asylgade (Valby) bliver introduceret i 1901 http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=1125877 over Lille Skolegade til nov 1920 http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=1125797
Ærbødigst Brian (FouNDaTioN) i Valby
Skrevet af 2015-02-22 22:47:22
Hej Brian

Asylgade (Valby) mangler på gadelisten.
Jeg har føjet den på listen til Jeppe.
Blade med indtastet Asylgade bør gennemgås for adresser, som er Asylgade (Valby), men der kan kun være tale om ret få. Jeg har fundet 4-5 stykker, som er foreløbig rettet til "ikke eksisterende, skal oprettes" (nu rettet)
Med venlig hilsen
Eva E, Frederiksberg
Skrevet af 2015-02-23 15:58:55
Fengersvej kunne deles op i Fengersvej (Hellerup) og Fengersvej (Valby), men da de to gader ikke eksisterer på samme tidspunkt, er det ikke strengt nødvendigt, sålænge billederne for Fengersvej (Hellerup) i Kildeviseren bliver registreret korrekt under Fengersvej, i stedet for Ryvangs Allé, som de er nu.

Fengersvej (Hellerup) findes indtil 1909 i KRAK og i Kildeviseren maj 1909 item=2809418 (fejlagtigt registreret under Ryvangs Allé)
Herefter lægges Fengersvej (Hellerup) ind under Ryvangs Allé.

Fengersvej (Valby) findes fra 1914 i KRAK og i Kildeviseren maj 1913 item=469764
Ærbødigst Brian (FouNDaTioN) i Valby
Skrevet af 2015-02-28 14:40:51
Ny Lægeforeningensboliger (Lægeforeningens Arbejderboliger) bør lægges ind under Lægeforeningens Boliger da det er samme bygninger, omend af lidt nyere dato.

Brumleby = Lægeforeningens boliger blev bygget ad to omgange (Se wikipedia).

Edit (13.april 2015): Har nu fundet ud af, at de to "gader" faktisk er forskellige :(. My bad.
Men det ville jo have været rart med et opslagsværk, så den slags fejltagelser kunne undgås.
Ærbødigst Brian (FouNDaTioN) i Valby
Skrevet af 2015-03-08 12:25:10
Svanekevej har aldrig fandtes, det har Svanekegade derimod - (først set i KRAK 1908, sidst set i KRAK 1915).
Til gengæld har Svanekegade aldrig været beboet.
Derudover findes der hverken Svanekegade eller Svanekevej i Mandtallerne.
Så konklusionen er klar: Svanekevej skal slettes fra gadelisten.

Der ligger en del adresser under Svanekevej som bør rettes til Svanevej.
Ærbødigst Brian (FouNDaTioN) i Valby
Skrevet af 2015-03-09 20:30:37
I.E. Ohlsens Gade skal egentlig hedde J.E. Ohlsens Gade
se wikipedia
Ærbødigst Brian (FouNDaTioN) i Valby
Skrevet af 2015-03-10 07:42:01
8 stk. Svanekevej er nu rettet med 7 til Svanevej og 1 til Svanholmsvej.
Med venlig hilsen
Inge K, Meløse

Lokalhistorisk Forening for Skævinge & Omegn
www.skaevingekommune-ejerlav.dk
Skrevet af 2015-03-10 18:56:59
Hej

J.E. Ohlsens Gade er sat på listen til Jeppe
Vedrørende Svanekegade/Svanekevej er det åbenbart lidt kompliceret.
Begge veje har eksisteret, men de må være lidt forskellige.
Der har fandtes en Svanekevej (+ Kraks Vejviser 1926 og 1928, minus 1923). I følge Bent Jørgensen: "Storbyens Stednavne" er kvarteret, hvor Svanekevej (i 1928 omdøbt til Gunhildsgade) ligger, først bebygget i 1920erne. Se FT 1925.
Svanekegade fra tidligere årgange af Krak må derfor være en anden gade, men i samme område.
Jeg foreslår, at vi bare lader begge gader blive stående på listen indtil videre (tak til Inge K for at rette indtastningsfejl).

Jeg lukker denne tråd nu og sender en mail til Jeppe og beder ham om at kigge på ændringerne. Vi kan desværre nok ikke overkomme at samstemme Mandtalslisterne og Registerbladene helt, selv om det ville være dejligt. Og indtil videre har det i hvert fald givet et par nye gader, som ellers var håbløse at finde dokumentation for :)

Til alle: Bliv endelig ved med at opdage manglende gader og deraf følgende fejl. Jeg samler rettelserne i et Word dokument og sender en gang imellem en samlet portion til Jeppe.
Med venlig hilsen
Eva E, Frederiksberg
Skrevet af 2015-03-10 19:58:24
Hej

Jaha, så nu går det bra.

http://www.politietsregisterblade.dk/forum/nye-gader/18591-i-e-j-e-ohlsens-gade#18591

Där är två Georgsvej.
Med vänlig hälsning Eva Johansson, Ramlösa, Skåne, Sverige, med anor från Hinge Sogn, Jylland, Danmark