Om erindringer

Denne temaside er et forum for københavnernes fortællinger om deres egen by.

Fortællingerne har bud til alle, der interesserer sig for københavnernes historie – uanset om fokus er slægtsforskning, lokalhistorie eller noget tredje.

Erindringerne vil også med fordel kunne bruges i undervisningen i folkeskolen og gymnasiet. Her kan fortællingerne hjælpe børn og unge til at opleve og forstå deres egen historie.

For historie- og etnologistuderende og forskere vil de personlige fortællinger kunne være et selvstændigt studieområde eller supplere andre kilder.

Samlingen af erindringer

Samlingen rummer omkring 3000 erindringer og dækker tiden efter 1890 og frem til i dag. De fleste erindringer dækker dog tiden før 1950. Fokus er ofte tiden som barn og ung.

Godt 2.000 erindringer er skrevet i 1969 af københavnske pensionister på opfordring af socialborgmester Børge H. Jensen. I 1995 startede Københavns Stadsarkiv en indsamling, som resulterede i 1.200 erindringer. Godt 300 erindringer kan læses på denne hjemmeside, men 900 andre følger senere.

I 2014 indsamlede Københavns Stadsarkiv erindringer om skolegang i forbindelse med 200 års jubilæet for retten og pligten til at modtage undervisning.

Erindringerne fra 1969 og 1995 er scannet og gengivet, som de er modtaget. Erindringer fra 2012 og senere kan være rettet i form, men er normalt ikke rettet sprogligt. Fototekster er oftest skrevet af forfatteren, men kan være skrevet af Stadsarkivet.

Opfordringen fra 1969 til skrive erindringer

Opfordringen fra 1995 til skrive erindringer

Om indsamlingen af skoleerindringer

Barsk opvækst

Leg-i-gaard-TMF06739-2Leg i gården på Sankt Hans Gade 1958. 
Foto: Stadsingeniørens fotosamling



De tidlige erindringer fortæller om en barsk opvækst under usle boligforhold, en nagende sult og en kronisk træthed på grund af alt for meget arbejde som f.eks. mælkedreng eller bybud. Det var en træthed, der tit blev forvekslet med ”dovenskab” i skolen og blev mødt med lussinger.

De generationer, som oplevede besættelsen, beretter ofte detaljeret om, hvordan de oplevede den 9. april 1940 og den 4. maj 1945, da frihedsbudskabet kom. De to dage brændte sig ind i hukommelsen. Men der er også mange beretninger om dagligdagen under krigen, og nogle fortæller om modstandsbevægelsen.

De, der var børn i 1950'erne, skriver om viceværter, baggårdenes "konger", om drengeklasser og pigerklasser og om organiseret bondegårdsferie, som kunne være et sandt kulturchok. Mange børn har budpladser i 1950'erne, men børnearbejdet betyder langt mindre for familiernes økonomi end ved århundredeskiftet.

Spændende læsning - og det er en historie, der hele tiden får nye kapitler. Læs med.

Vi bruger cookies til at sikre og forbedre brugervenligheden af hjemmesiden. Du kan altid slette cookies fra kbharkiv.dk. - Læs om hvordan vi bruger cookies. Jeg accepterer cookies fra dette website
Accepter